onsdag 16 februari 2011

Spelnoja!

Jag har fått en ny telefon att bruka på jobbet. Det är såklart en iPhone4 och jag håller själv fortfarande på att lära mig hur den fungerar. Dagtid är det ju mest kalender och samtal som används. Kvällstid får telefonen helt andra uppgifter. Det är huggsexa så fort man rasslar med nycklarna i ytterdörren. Det första man hör när man kommer hem numera är inte "Hej pappa, välkommen hem" utan "Pappa får jag spela på din nya telefooooon!". Amanda har under den här korta tiden blivit en riktig fena på att bläddra mellan spel och menyer. Hon är fullständigt medveten om vad hon gör och skulle det dyka upp en varningsruta lämnar hon snällt över nallen till mig. Till och med Kristine rafsar runt i innerfickan för att stilla sitt spelbegär. Just i skrivande stund är spelet Angry Birds mer populärt hemma än sambo och onsdagsmys. Dumma Apple! ;o)

Jag har laddat hem Sveriges Radios applikation och via den kan man bland annat lyssna på barnsagor och annat. Hur smart som helst om man vill sysselsätta barnen ett tag. Problemet är bara att det inte är något som rör sig, blinkar eller kan pillas på. Då gäller det att vara kreativ så man kan laga mat i lugn och ro. Fick plötsligt en idé om att göra om fåtöljen i vardagsrummet till en magisk sagogrotta. Det kanske skulle kunna få en stirrig 3,5-åring att lugna ner sig lite innan middagen.

Sagt o gjort. Ett par kuddar och en mullig filt och vips så har rummet berikats med en spännande grotta att krypa in i. Amanda köpte detta fullständigt. Hon tog telefonen och lyssnade igenom saga efter saga. Det var gummor under ekar, bananflugor och bärfisar under filten i säkert en halvtimma. Maten blev klar och alla blev glada och nöjda. Tack barnradion för detta!

1 kommentar:

Lena Heimlén sa...

Sorry, men just Angry Birds är nog inte Apples fel. Vet du att spelet finns i säsongsvarianter också? Halloween, jul osv. Jag riktigt längtar till påsk.
Man kan bli spelberoende även vid 53,5 års ålder...